Jo yli 70 vuotta Suomessa toiminut Ticketmaster on jääkiekossa todellinen lippukuningas. Lippupalvelun nimellä vuonna 1945 toimintansa aloittanut yhtiö on ollut mukana lätkälippujen myyntityössä historiansa ensi vuosista alkaen.

– Ticketmasterilla on runsaan 70 vuoden kokemus ja läsnäolo suomalaisen vapaa-ajan, viihteen ja urheilutapahtumien kentällä, toteaa markkinointijohtaja Sami Verno. – Kauttamme on myyty kymmeniä, jos ei jopa satoja miljoonia lippuja satoihin tuhansiin tapahtumiin Suomessa. Jääkiekko-otteluitakin tähän joukkoon mahtuu tuhansia, ja meillä on pitkäaikaiset suhteet kaikkiin suomalaisiin liigaseuroihin, Verno jatkaa.

Samaan aikaan jääkiekko on kansainvälistymässä yhä enemmän ja enemmän. Suomessa pelataan KHL-otteluita, lisäksi mukaan ovat tulleet myös CHL- ja World Cup -turnaukset. Yhä useampi suomalainen lähtee ulkomaille katsomaan otteluita ja myös Suomeen saapuu entistä enemmän ulkomaalaisia kisaturisteja. Pääsyliput hankitaan valtaosin jo etukäteen.

– Ticketmaster on maailmanlaajuinen toimija, joten kauttamme saa lippuja kaikkiin tärkeimpiin lätkäturnauksiin ja -otteluihin NHL:stä maailmanmestaruuskisoihin, muistuttaa Ticketmaster Suomen myyntijohtaja Petri Lehtoranta.

Jääkiekon ensi vuoden MM-kisojen lipunmyynti on myös vahvasti Ticketmasterin käsissä. Yhtiö on tämän keväällä Tanskassa pidettävän turnauksen virallinen lipunmyyntikumppani.

– Olemme tehneet kisajärjestäjien kanssa yhteistyötä jo kuukausien ajan MM-kisojen suunnittelussa, markkinoinnissa ja tiedotuksessa. Me vastaamme yhtiönä siitä, että lipunmyynti sujuu mahdollisimman sujuvasti ja 100-prosenttisen jouhevasti ja luotettavasti, toteaa Ticketmaster Suomen toimitusjohtaja Jakob H. Lund. – Lisäksi vastuullamme on kisojen kulunvalvonta ja monet muut uusien medioiden mukanaan tuomat lisäpalvelut.

Kännykät ja netti avainasemassa

Lipunmyynti on muuttunut viimeksi kuluneiden vuosien aikana mittavasti ja mukaan on tullut myös tarkkaa analyysiä lipunostajien ja eri tapahtumien suhteista.

– Meillä on mittava dataa siitä, millaiset ihmiset ostavat lippuja lätkämatseihin sekä milloin ja minkähintaisia lippuja otteluihin eniten ostetaan. Meillä on myös tietoa kausikorttilaisten ostokäyttäytymisestä ja pääsemme hyödyntämään tätä kaikkea sekä asiakkaiden että tapahtumajärjestäjien hyväksi, Petri Lehtoranta kertoo.

Jääkiekko-otteluun saapuville voidaan tarjota käytössä olevan datan perusteella erilaisia kanta-asiakasalennuksia ja muita ostoetuja. Kausikorttilaisia voidaan puolestaan aktivoida monin tavoin, jos näyttää että he eivät käykään otteluissa niin paljon kuin voisivat käydä. Edut voidaan antaa helposti vaikkapa digitaalisena mobiilikuponkina, jota asiakas voi hyödyntää jäähallissa tai joukkueen sponsoreiden tarjouksiin.

– Kaiken takana on kuitenkin se, että lippujen ostaminen on turvallista, varmaa ja helppoa. Tämä luo hyvän pohjan myös onnistuneelle tapahtumakokemukselle – olkoon kyse konsertista, teatterista tai vaikkapa jääkiekko-ottelusta, kiteyttää toimitusjohtaja Lund.

Artikkeli ilmestyy syksyn 2017 aikana LEIJONAT -jääkiekon erikoislehdessä.

More news

14/11/17

Ticketmaster laajenee Italiaan

LONDON, (13 November 2017) – Ticketmaster, a Live Nation Entertainment company, has today announced it will be launching in Italy, with headquarters in Milan.

13/11/17

Organisaatiomme vahvistuu

Pentti Pekkonen on nimitetty Ticketmaster Suomen myyntitiimiin myyntipäälliköksi 10.11.2017.